Ce este Moodle?

Versiunea 1.0 a Moodle a fost lansată la 20 august 2002, fiind destinată configurării unui sistem de eLearning de nivelul unui curs universitar. Dezvoltările ulterioare de până la versiunea curentă 2.0 au adus numeroase îmbunătăţiri şi extensii de funcţionalitate, astfel încât platforma Moodle este actualmente utilizată nu doar în universităţi, ci şi în licee, şcoli primare, organizaţii nonprofit, companii private, de profesori independenţi şi chiar de părinţii care doresc să îşi instruiască proprii copii.   Site-ul http://moodle.org constituie un punct central de informare, discuţie şi colaborare între diversele tipuri de utilizatori ai sistemului Moodle: administratori de sistem, profesori, cercetători, pedagogi şi, desigur, dezvoltatori. Adoptarea platformei Moodle integrează, aşadar, o universitate într-o veritabilă comunitate internaţională, având acces la experienţa pedagogică şi ştiinţifică a acesteia.

Filozofia Moodle este ghidată de o paradigmă a învăţării ce poate fi numită pe scurt ca "pedagogie social construcţionistă". 

            Background-ul lui Martin în educație l-a condus pe acesta să adopte o pedagogie sicială construcționistă pentru Moodle. Acest lucru este revoluționar deoarece majoritatea sistemelor de tip CMS au fost construite în jurul unor seturi de unelte, nu pe plan pedagogic.

            Pedagogia social construcţionistă este bazată pe ideea că oamenii învață mai bine atunci când sunt antrenați într-un proces social de construcție a informației care va servi mai departe altor persoane. Mai pe larg, un “proces social” indică faptul că studiul se face în grup, astfel învățarea devine un proces de schimb de informații în cadrul unei culturi cu aceleași simboluri și tradiții. Acest schimb de informații, devine astfel, un proces social construcționist, proces ce i-a naștere datorită nevoii de a incorpora noi metode de invățământ in ciuda celor deja existente.  

            Moodle are o comunitate activă de oameni foarte mare care folosesc acest sistem și dezvoltă noi tehnologii și accesorii. La adresa http://moodle.org, profesori și studenți pot accesa comunitatea Moodle și se pot înscrie la cursul de utilizare Moodle. Există în prezent peste 1.020.000 de utilizatori înscriși pe moodle.org și peste 49.000 de site-uri Moodle în peste 210 de țări. Comunitatea globală a tradus deasemenea Moodle în peste 70 de limbi.

            Comunitatea Moodle a fost indispensabilă pentru succesul acestui sistem. Cu atât de mulți utilizatori de pe întreg globul, tot timpul a existat cineva care să răspundă la întrebări și cineva care să dea sfaturi utile. În același timp, utilizatorii și dezvoltatorii Moodle, lucrează împreună pentru a asigura o calitate bună, pentru a adauga noi module și accesorii, și pentru a sugera noi idei de dezvoltare a platformei.

            Sunt trei avantaje care îl fac unic pe Moodle in spațiul CMS-urilor: open source, pedagogia social construcționistă si comunitate.

            Există zeci de mii de site-uri Moodle, dar numărul exact al acestora este dificil de cunoscut datorită faptului că Moodle este open source și utilizatorii nu sunt obligați să se înregistreze ca utilizatori.

            În figura 1 este prezentată evoluția numărului de site-uri Moodle înregistrate în perioada ianuarie 2005 – martie 2010. La începutul lunii aprilie 2010 erau înregistrați un număr de 48.604 site-uri din 209 țări. Din cele 48.604 site-uri, 15.347 au mai puțin de 10 utilizatori dar există și un site care are 894.782 utilizatori, acesta fiind http://moodle.org . De aici rezultă că Moodle poate fi utilizat cu succes atât pentru site-uri cu un numar mare de utilizatori, cât și pentru site-uri cu un număr mai mic de utilizatori.

          

 

 

 

 

Ultima modificare: miercuri, 5 septembrie 2012, 09:18